Goede gewoontes aanleren in 5 stappen

Goede gewoontes aanleren in 5 stappen

Gewoontes bepalen wie je bent, de goede en de slechte. Succes is zelden het resultaat van een ongeëvenaarde genialiteit, maar bijna altijd van de kracht van herhaling. Wat we vaak en regelmatig doen, maakt ons wie we zijn. Daarom is het van groot belang om onszelf goede gewoontes aan te leren. Van sparen of beleggen tot iedere dag het licht uitdoen.

En om slechte of middelmatige gewoontes af te leren.

Ik ben hier vaak mee bezig. En ik kan uit ervaring zeggen, dat het werkt.

Onlangs las ik het boek Elementaire gewoontes van James Clear, een populair standaardwerk over het aanleren van gewoontes. Dat leverde nieuwe inzichten op.

Bijvoorbeeld dat het van belang is dat je voor jezelf uitzoekt welke gewoontes jou ten goede komen.

Voor de een kan het zeer productief zijn om elke dag om 6:00 op te staan. De ander is misschien een avondmens en wordt een afgrijselijk persoon door elke dag veel te vroeg op te staan. Ik werd er uiteindelijk heel erg moe van.

Vaak weet je niet van tevoren welke gewoontes goed zijn voor jou. Daarom is het vooral een kwestie van trial and error. Net zolang totdat je een aantal gewoontes hebt, die bij jou passen. Dan is het zaak om die te koesteren en uit te bouwen.

Hier is een stappenplan voor het vormen van goede gewoontes

Stap 1: zoek uit welke gewoontes bij jou passen

Zoals altijd loont het om eerst een plan te maken. Wat is je doel? Wil je gezond, rijk of succesvol worden? Wil je afvallen of juist spieren ontwikkelen? Meer lezen? Minder eenzaam zijn?

Wees eerlijk tegen jezelf en beslis wat voor jou belangrijk is. Maakt het jezelf niet te moeielijk: kies om te beginnen één doel en zoek daarbij passende gewoontes, die jou goed zullen liggen.

Dit zijn enkele voorbeelden van goede gewoontes

  • Vroeg opstaan
  • Sporten
  • Gezond eten
  • Geen alcohol drinken
  • Geen (social) media kijken
  • Elke dag schrijven
  • Elke week 1 boek lezen
  • Mediteren
  • Creëren
  • Opruimen
  • Budgetteren
  • Sparen

Ik probeer sinds een paar jaar financieel onafhankelijk te worden. Dus heb ik enkele gewoontes gekozen die dat bespoedigen: sparen, besparen, beleggen en bloggen over mijn voortgang. Deze gewoontes heb ik mezelf aangeleerd en zorgen ervoor dat dit project een succes is.

Als jij een ander doel hebt, dan kies je andere gewoontes.

Stap 2: kies één nieuwe goede gewoonte per keer

Dit is een val waar ik vaak in ben getrapt. Dan wilde ik niet alleen één boek per week lezen, maar ook nog één film, ook wilde ik dagelijks bloggen en moest ik van mezelf om de dag hardlopen.

Ik ben van nature enthousiast, zodra ik een nieuw idee heb. Ik wil het dan liefst meteen uitvoeren. Na een tijdje komt er altijd weer iets nieuws op mijn pad, waar ik dan weer superenthousiast over ben. Ook dat moet dan meteen gebeuren. Uiteindelijk geef ik alles te weinig tijd en aandacht en mislukt er meer dan ik zou willen.

Ik moet me leren inhouden. Ik overschat mezelf en mijn vermogen om mezelf gemotiveerd te houden.

Het duurt een lange tijd voordat een gewoonte echt een gewoonte is. Maanden meestal. Tot het zover is, krijg je te maken met dipjes en momenten waarop de motivatie weg is. Op die momenten verlies je het als je vlucht in het creëren van een andere gewoonte. Uiteindelijk sta je dan met lege handen.

Geef een gewoonte al je aandacht en energie, ook al lijkt het in het begin veel te makkelijk te gaan. Geloof me: het wordt moeilijker.

Pas na een tijdje kun je een extra gewoonte in de mix gooien.

Stap 3: leg de lat laag

In het verlengde daarvan: overschat jezelf niet. Leg de lat laag, ook wat betreft je doel.

  • Wil je rijk worden? Begin niet met een miljoen, maar een ton. Of met € 1000.
  • Wil je hardlopen? Begin niet met een marathon, maar met 1 kilometer.
  • Wil je elke dag bloggen? Begin met 1 alinea per week.
  • Wil je een boek schrijven? Begin met 1 zin per dag.

Heb je je eerste sub-doel gehaald? Feliciteer jezelf uitvoerig en ga gelijk door naar je tweede sub-doel. Probeer zoveel mogelijk sub-doelen te creëren, zodat je veel momenten van zelffelicitatie hebt. Dat motiveert.

Bouw aan een goede basis. Vandaaruit kan je verder werken.

Stap 4: leer slechte gewoontes af

Probeer een uitruil te doen. Kijk je teveel op social media. Spreek met jezelf af, dat je elke dag je telefoon een half uur (op een moment waarop je normaal veel social media zou kijken) uitzet. Gebruik dat half uur om te werken aan je goede gewoonte.

Probeer niet in een keer te stoppen met dingen als alcohol, sigaretten of snoep. Maar begin met een paar snoep- of alcoholvrije avonden in de week. Koop één fles whisky minder per week. Ga een kwartier eerder naar bed. Leg je telefoon eens in een andere kamer. Zet het internet een tijdje uit. En: feliciteer jezelf.

Stap 5: hou je voortgang bij

De hele reden dat ik betering.nl heb gecreëerd is om mijn voortgang op weg naar financiële onafhankelijk bij te houden.

Het is belangrijk om verantwoording af te leggen. Door er hier wekelijks over te schrijven, houd ik bij mezelf het vuur brandend. Bovendien inspireert het me om nieuwe dingen uit te zoeken en elke zoveel maanden een stap verder te gaan.

  • Wat betreft hardlopen hebben apps als Strava en Runkeeper hetzelfde effect.
  • Bij afvallen kan het helpen om een eetdagboek bij te houden of erover te bloggen.
  • Wil je meer lezen, maak dan samenvattingen van elk boek dat je leest.

Het kost in het begin meer tijd, maar na een tijdje gaat dit vanzelf. Dan is het bijhouden van je voortgang een goede gewoonte op zich geworden. Misschien wel de beste gewoonte die je kan hebben.

Nieuwe gewoontes moeten geen uitdagingen zijn

Wat ik zelf heb gemerkt is dat stap 3 de belangrijkste is. Je moet het makkelijk maken voor jezelf.

Dit is ook wat James Clear zegt in zijn boek Elementaire gewoontes: ‘Een nieuwe gewoonte moet niet als een uitdaging voelen. De acties die volgen kunnen een uitdaging zijn, maar de eerste twee minuten moeten gemakkelijk zijn.’

Dus begin met een zo simpel mogelijke opdracht aan jezelf:

  • Pak en open je boek (als je een boek wil uitlezen)
  • Trek je hardloopkleding aan (als je wil trainen voor een afstand)
  • Schrijf 1 zin in een leeg document (als je een blog of boek wil schrijven)

Voer die simpele actie uit, wat geen probleem moet zijn, en dan is het slechts een kwestie van: doorgaan. Wat op dat moment een stuk makkelijker is geworden, want je zit toch al helemaal klaar.

Wees ook niet te streng voor jezelf. Heb je een dag of week gemist, gooi dan de handdoek niet in de ring. Er is nog niks verloren. Denk terug aan die keren dat het wel lukte, en hoe motiverend dat was. Focus op het goede gevoel dat je kreeg van de poging om een gewoonte aan te leren, en niet op het resultaat dat nog ver in de toekomst ligt.

Op deze manier moet het langzaam maar zeker lukken om goede gewoontes aan te leren.

Er is geen betere manier om je leven te beteren.

Gerelateerde berichten

Goede gewoontes aanleren in 5 stappen

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Schuiven naar boven